Av og til synes jeg det fortsatt er komplisert å bestille viner fra vinmonopolet – spesielt når vinene vises å være i bestillingsutvalget men må kjøpes direkte fra butikkene som har de inne og ikke kan sendes videre til en annen butikk. Men hvorfor har Vinmonopolet gjort det slik?

Det finnes flere måter å kjøpe viner fra Vinmonopolet

Hvordan bestiller man viner med Spesialbestilling hos Vinmonopolet? 

Av og til synes jeg det er komplisert å bestille viner fra Vinmonopolet – spesielt når det viser seg at de er på bestillingsutvalgetmen må kjøpes direkte fra butikken som har dem på lager og de ikke kan sende varer fra en butikk til en annen. Men hvorfor har Vinmonopolet gjort det slik, og er det egentlig så komplisert som det høres ut? 

Vinmonopolet har et fantastisk utvalg av viner og mange av dem er kun tilgjengelig ved bestilling – med andre ord de er ikke tilgjengelige i butikkens basisutvalg.   

I en vanlig Vinmonopolbutikk finner du et stort sortiment av viner fra basisutvalget i henhold til butikkens størrelse.  Disse er viner som er tilgjengelige over hele landet.  

I tillegg har hver butikk lov til å ta inn viner etter lokale behov via butikkens lokale sortiment som også varierer i henhold til butikkens størrelse. Dette betyr at selv om alle butikker må ha samme basisvarer, har større butikker mer utvalg av basisvarer og kan ta inn mer viner i sine lokale sortiment. Det er stor forskjell i butikk-kategori.  En Kategori 1 butikk har cirka 200 produkter, mens en Kategori 6 har cirka 1700 produkter.  

Men dersom du handler i nettbutikkenhar du tilgang til mer en 21 500 varer på bestillingsutvalget.  

Å bestille fra nettbutikk er veldig enkelt. Etter at du har laget din egen profil på www.vinmonopolet.no er du klar til å handle.   

les også disse 

Hvorfor ser du «kan ikke bestilles» på produkter som finnes på nettbutikken?! 

Når du har funnet en vin i nettbutikken som du har veldig lyst på, men den vises som «kan ikke bestilles» er det veldig frustrerende! Dette er fordi vinen du har lyst på egentlig er på enten spesial- eller tilleggsutvalg. 

Hva er Spesialutvalget? 

Spesialutvalget er en egen kategori av viner som er kun tilgjengelig på de syv Vinmonopolbutikkene som er utnevnt til spesialbutikker.  Disse butikkene er: Aker Brygge (Oslo), CC-Vest (Oslo), Valkendorfsgaten (Bergen), Hamar, Sandnes Sentrum, Sandefjord og Valentinlyst (Trondheim) 

Alle varer hvor det står «kan ikke bestilles, kan kjøpes i butikk med varer på lager», er i en spesialbutikk.   

Disse varene kan ikke bestilles på vanlig måte, men bare kjøpes i butikk med lager, eller bestilles via Vinmonopolets spesialbestillingsskjema. Vinene fra Spesialutvalget kan ikke bli sendt fra en butikk til en annen.   

Hvordan bestiller jeg viner fra Spesialutvalget om jeg ikke bør i nærheten av en spesialbutikk? 

Du har to muligheter:

a) I nettbutikken benytt «bestille med hjemlevering eller Posten»

Følg veiledning på nettsiden til Vinmonopolet.

b)  Gjør en Spesialbestilling via epost 

Dette gir alle tilgang til viner som er kun tilgjengelige i spesialutvalg butikker uten at du må selv besøke akkurat denne butikken. Du kan sende en epost og få vinene levert til nærmeste Vinmonopolet – er ikke dette fantastisk!? 

Her finner du skjemaet som du kan bruke til dette. (Spesialbestillingskjema) 

Skjemaet sendes inn til spesialbestilling@vinmonopolet.no og kundesenteret tar kontakt med importøren for å bekrefte ordren din.   

Det eneste du må gjøre er å sett inn Vinmonopolets varenummer, antall flasker, varenavn og årgang, og pris, samt  navn på importør/grossist, samt ditt navn, mailadresse og mobiltelefon nr. og velge hvilken Vinmonopolbutikk du ønsker produktene levet til. 

Kan jeg bruker spesialbestilling til noe annet? 

Om du vet at en importør har en vin du ønsker men du finner den ikke den på Vinmonopolets nettside, ta direkte kontakt med importøren for å få produktnummer osv, og så kan du også benytte  Spesialbestilling via epost og sende bestillingen til Vinmonopolet 

Hei, We are using cookies, is that ok?